Категория:Competence: различия между версиями
Материал из Поле цифровой дидактики
Patarakin (обсуждение | вклад) |
Patarakin (обсуждение | вклад) |
||
Строка 2: | Строка 2: | ||
В категории Competence собраны знания и умения, которых требуют стандарты в различных странах. '''Важно!''' - здесь не только стандарты в области вычислительного мышления, здесь вообще все имеющиеся требования самых разных стандартов. Категория задаёт общий шаблон представления этих материалов. | В категории Competence собраны знания и умения, которых требуют стандарты в различных странах. '''Важно!''' - здесь не только стандарты в области вычислительного мышления, здесь вообще все имеющиеся требования самых разных стандартов. Категория задаёт общий шаблон представления этих материалов. | ||
=== ISTE === | === ISTE === |
Версия 16:10, 17 апреля 2024
Эта категория использует форму Competence.
В категории Competence собраны знания и умения, которых требуют стандарты в различных странах. Важно! - здесь не только стандарты в области вычислительного мышления, здесь вообще все имеющиеся требования самых разных стандартов. Категория задаёт общий шаблон представления этих материалов.
ISTE
ISTE (self)
- Actively seek performance feedback from people
- Analyze age-appropriate data
- Articulate personal learning goals, select and manage appropriate technologies to achieve them
- Ask questions, suggest solutions, test ideas to solve problems
- Become familiar with age-appropriate criteria for evaluating digital content
- Begin to transfer their learning to different tools or learning environments
- Break a problem into parts and identify ways to solve the problem
- Break down problems into smaller parts, identify key information and propose solutions
- Break problems into component parts, identify key pieces and use that information to problem solve
- Build a network of experts and peers within school policy
- Build on the shared vision by collaboratively creating a strategic plan
- Build the confidence and competency of educators to put the ISTE Standards for Students and Educators into practice
- Collaborate with a teacher to employ appropriate research techniques to locate digital resources
- Communicate complex ideas clearly using various digital tools
- Communicate effectively with stakeholders to gather input on the plan
- Create digital artifacts to communicate ideas visuall
- Create original works and learn strategies for remixing
- Create original works or responsibly repurpose other digital resources into new creative works
- Cultivate responsible online behavior
- Demonstrate an ability to persevere and handle greater ambiguity as they work to solve open-ended problems
- Demonstrate an understanding of how automation works
- Demonstrate an understanding of the role an online identity plays in the digital world
- Demonstrate an understanding of what personal data is
- Demonstrate an understanding of what personal data is and how to keep it private and secure
- Demonstrate an understanding that technology is all around them and the importance of keeping their information private
- Demonstrate and advocate for an understanding of intellectual property with both print and digital media
- Demonstrate and advocate for positive, safe, legal and ethical habits
- Demonstrate and encourage respect for intellectual property
- Demonstrate perseverance when working to complete a challenging task
- Demonstrate perseverance when working with open-ended problems
- Determine their role on a team to meet goals, based on their knowledge of technology and content
- Develop learning assessments that provide a personalized, actionable view of student progress in real time
- Develop learning goals in collaboration with an educator, select the technology tools to achieve them
- Develop the skills needed to lead and navigate change
- Empower educators to exercise professional agency
- Engage education stakeholders in developing and adopting a shared vision for using technology
- Engage in a cyclical design process to develop prototypes
- Engage in a design process and employ it to generate ideas
- Engage in a design process to develop, test and revise prototypes
- Ensure all students have access to the technology and connectivity necessary to participate in authentic and engaging learning opportunities
- Ensure all students have skilled teachers who actively use technology to meet student learning needs
- Ensure that resources for supporting the effective use of technology for learning are sufficient and scalable to meet future demand
- Establish partnerships that support the strategic vision, achieve learning priorities and improve operations
- Evaluate progress on the strategic plan
- Explore a variety of teacher-selected tools to organize information
- Explore a variety of technologies that will help them in their learning
- Explore and practice how a design process works to generate ideas
- Explore different points of view on various topics
- Explore or solve problems by selecting technology for data analysis
- Explore real-world issues and problems and actively pursue an understanding of them and solutions for them
Страницы в категории «Competence»
Показано 200 страниц из 205, находящихся в данной категории.
(Предыдущая страница) (Следующая страница)A
- Acknowledge they are developing their own authoritative voices in a particular area and recognize the responsibilities this entails
- Actively seek performance feedback from people
- Analyze age-appropriate data
- Appropriation (the ability to meaningfully sample and remix media content)
- Arranging personnel information into an organizational chart
- Articulate personal learning goals, select and manage appropriate technologies to achieve them
- Ask questions, suggest solutions, test ideas to solve problems
B
- Become familiar with age-appropriate criteria for evaluating digital content
- Begin to transfer their learning to different tools or learning environments
- Break a problem into parts and identify ways to solve the problem
- Break down problems into smaller parts, identify key information and propose solutions
- Break problems into component parts, identify key pieces and use that information to problem solve
- Build a network of experts and peers within school policy
- Build on the shared vision by collaboratively creating a strategic plan
- Build the confidence and competency of educators to put the ISTE Standards for Students and Educators into practice
C
- Collaborate with a teacher to employ appropriate research techniques to locate digital resources
- Communicate complex ideas clearly using various digital tools
- Communicate effectively with stakeholders to gather input on the plan
- Create digital artifacts to communicate ideas visuall
- Create original works and learn strategies for remixing
- Create original works or responsibly repurpose other digital resources into new creative works
- Cultivate responsible online behavior
D
- Define different types of authority
- Demonstrate an ability to persevere and handle greater ambiguity as they work to solve open-ended problems
- Demonstrate an understanding of how automation works
- Demonstrate an understanding of the role an online identity plays in the digital world
- Demonstrate an understanding of what personal data is
- Demonstrate an understanding of what personal data is and how to keep it private and secure
- Demonstrate an understanding that technology is all around them and the importance of keeping their information private
- Demonstrate and advocate for an understanding of intellectual property with both print and digital media
- Demonstrate and advocate for positive, safe, legal and ethical habits
- Demonstrate and encourage respect for intellectual property
- Demonstrate perseverance when working to complete a challenging task
- Demonstrate perseverance when working with open-ended problems
- Determine their role on a team to meet goals, based on their knowledge of technology and content
- Develop learning assessments that provide a personalized, actionable view of student progress in real time
- Develop learning goals in collaboration with an educator, select the technology tools to achieve them
- Develop the skills needed to lead and navigate change
E
- Empower educators to exercise professional agency
- Engage education stakeholders in developing and adopting a shared vision for using technology
- Engage in a cyclical design process to develop prototypes
- Engage in a design process and employ it to generate ideas
- Engage in a design process to develop, test and revise prototypes
- Ensure all students have access to the technology and connectivity necessary to participate in authentic and engaging learning opportunities
- Ensure all students have skilled teachers who actively use technology to meet student learning needs
- Ensure that resources for supporting the effective use of technology for learning are sufficient and scalable to meet future demand
- Establish partnerships that support the strategic vision, achieve learning priorities and improve operations
- Evaluate progress on the strategic plan
- Evaluating whether a database contains appropriately current and pertinent information
- Explore a variety of teacher-selected tools to organize information
- Explore a variety of technologies that will help them in their learning
- Explore and practice how a design process works to generate ideas
- Explore different points of view on various topics
- Explore or solve problems by selecting technology for data analysis
- Explore real-world issues and problems and actively pursue an understanding of them and solutions for them
- Explore real-world issues and problems and share their ideas
- Explore real-world problems and issues and collaborate with others to find answers or solutions
I
L
- Lead teams to collaboratively establish robust infrastructure and systems needed to implement the strategic plan
- Learn about audience and consider their expected audience
- Learn about ownership and sharing of information
- Learn about various technologies that can be used to connect to others or make their leaning environments personal
- Learn how to evaluate sources
- Locate and collect resources from a variety of sources and organize assets into collections
M
P
- Participate regularly in online professional learning networks to collaboratively learn with and mentor other professionals
- Perform a variety of roles within a team using age-appropriate technology
- Practice and demonstrate the ability to evaluate resources
- Practice and encourage others in safe, legal and ethical behavior
- Practice defining problems to solve by computing for data analysis, modeling or algorithmic thinking
- Practice responsible use of technology through teacher-guided online activities
- Practice the ability to effectively use research strategies
- Present content designed for specific audiences
- Protect privacy and security by ensuring that students and staff observe effective privacy and data management policies
R
S
- Seek from feedback from both people and features embedded in digital tools
- Select and use digital tools to support a design process
- Select appropriate platforms and tools to create, share and communicate their work
- Select collaborative technologies and use them to work with others
- Select effective technology to represent data
- Select technology to share their ideas
- Selecting and organizing slides for distinct presentations to different audiences
- Set goals to remain current on emerging technologies for learning
- Share ideas in multiple ways
- Share lessons learned and the impact of learning with technology with other education leaders
- Simulation (the ability to interpret and construct dynamic models of real world processes)
- Sorting files, emails or database returns to clarify clusters of related information
- Students choose different tools for creating something new
- Students use technology tools to work with friends
- Support educators in using technology to advance learning that meets the diverse needs
T
U
- Understand and explore basic concepts related to automation, patterns and algorithmic thinking
- Understand how technology is used to make a task easier
- Understand how to be careful when using devices and how to be safe online
- Understand that many disciplines have acknowledged authorities in the sense of well-known scholars
- Use a design process to develop ideas or creations
- Use age-appropriate digital and non-digital tools to design something
- Use age-appropriate technologies to work together
- Use collaborative technologies to connect with others, including peers, experts and community members, to learn about issues and problems
- Use digital and non-digital tools to plan and manage a design process
- Use digital tools and resources, contained within a classroom platform
- Use digital tools to create original works
- Use digital tools to interact with others to develop a richer understanding of different perspectives
- Use digital tools to work with friends and people from different backgrounds
- Use research tools and indicators of authority to determine the credibility of sources
- Use technology to communicate with others
- Use technology to regularly engage in reflective practices that support personal and professional growth
- Utilize the features and functions of a variety of creation or communication tools
В
- Владение методами моделирования
- Владение навыками познавательной рефлексии
- Владение простейшими способами представления и анализа статистических данных
- Владение универсальным языком программирования высокого уровня
- Владение элементарными навыками формализации прикладной задачи
- Выявление потребностей в развитии других людей
З
- Задавать вопросы, необходимые для организации собственной деятельности и сотрудничества с партнёром
- Записывать, фиксировать информацию об окружающем мире с помощью инструментов ИКТ
- Знает нормы информационной этики и права
- Знает о базах данных, их структуре, средствах создания и работы с ними
- Знает о о кодировании и декодировании данных
- Знание алгоритмов поиска и сортировки
- Знание основных алгоритмов обработки числовой и текстовой информации
- Знание принципов и процедур набора персонала
- Знания о человеческом поведении и деятельности
И
- Играть ведущую роль в разработке ИКТ-стратегии школы
- Иметь представление о функциях оборудования и стандартных офисных приложений и уметь их использовать
- Интегрировать ИКТ в программу изучения конкретного предмета
- Использовать ИКТ для самостоятельного профессионального развития
- Использовать технологии для взаимодействия с профессиональным сообществом
К
О
- Обеспечение личной помощи, медицинской помощь, эмоциональной поддержки, или другой личной помощи другим людям.
- Общение с людьми вне организации, представление информации для клиентов, общественности, правительства и других внешних источников
- Овладение основами картографической грамотности и использования географической карты как одного из языков международного общения
- Овладение основными навыками нахождения, использования и презентации географической информации
- Овладение элементарными практическими умениями использования приборов для определения характеристик компонентов географической среды
- Определять пути максимально эффективного использования личностно-ориентированного подхода к обучению
- Организовать пространство для занятий для поддержки различных методик инклюзивного обучения
- Освоение начальных форм познавательной и личностной рефлексии
- Осуществлять выбор наиболее эффективных способов решения задач в зависимости от конкретных условий
- Осуществлять запись (фиксацию) выборочной информации об окружающем мире и о себе самом
- Осуществлять поиск необходимой информации для выполнения учебных заданий
- Осуществлять расширенный поиск информации с использованием ресурсов библиотек и сети Интернет
- Осуществлять синтез как составление целого из частей
- Оценивать вероятность события в простейших случаях
П
- Последовательно и полно передавать партнёру необходимую информацию как ориентир для построения действия
- Постоянно заниматься инновационной деятельностью
- Представлять, анализировать и интерпретировать данные
- При определении параметров обучения предусмотреть поощрение учащихся к самоорганизации
- Применять гибкий подход к использованию цифровых инструментов
- Приобретение первоначальных представлений о компьютерной грамотности
- Проанализировать образовательные стандарты и определить возможности для использования ИКТ в педагогических целях
Р
- Различать виды информации по способам ее восприятия человеком и по способам ее представления на материальных носителях
- Разрабатывать проектные учебные мероприятия с использованием ИКТ
- Разрабатывать, модифицировать и применять в учебном процессе педагогические практики, соответствующие международным документам
- Разработка программного обеспечения, создание функций, ввод данных, обработка информации
- Разъяснить, как их работа в классе соотносится с институциональной и/или государственной политикой и содействует ее реализации
- Рекрутинг, проведение собеседований, отбора, найма сотрудников в организацию
С
- Сбор и обработка информации, используемой в профессиональной деятельности
- Составить и записать алгоритм для конкретного исполнителя
- Сочетать различные цифровые инструменты и ресурсы
- Способен конструктивно действовать даже в ситуациях неуспеха
- Способность быстро разбираться, комбинировать и организовывать информацию в значимые модели
- Способность генерировать или использовать различные наборы правил для объединения или группировки вещей по-разному
- Способность запоминать информацию
- Способность параллельного выполнения двух или более видов деятельности
- Способность передавать информацию и идеи в письменном виде, так чтобы идеи были понятны другим
- Способность применять общие правила к конкретным задачам производить ответы, которые имеют смысл
- Способность сложения, вычитания, умножения или деления
- Способность читать и понимать информацию и идеи, представленные в письменном виде
У
- Умеет использовать различные способы поиска
- Умеет использовать средства информационных и коммуникационных технологий
- Умеет работать с геоинформационными системами
- Умеет строить математические объекты информатики
- Умение действовать в соответствии с алгоритмом и строить простейшие алгоритмы
- Умение использовать средства информационных и коммуникационных технологий
- Умение правильно выбрать математические методы и формулы для решения проблемы
- Умение слушать и понимать информацию и идеи, представленные посредством произносимых слов и предложений
- Умения соблюдать нормы информационной этики и права
- Управление подчиненными, включая установление стандартов деятельности и мониторинг производительности
- Участвовать в формировании сообществ знаний