Место связности: различия между версиями

Материал из Поле цифровой дидактики
Нет описания правки
 
Нет описания правки
 
Строка 1: Строка 1:
{{Понятие
{{Понятие
|Description=Affinity space или место близости, место связности - введенное Джи понятие для определения условий, в которых происходит обучение современных обучающихся
|Description=Affinity space или место близости, место связности - введенное Джи понятие для определения условий, в которых происходит обучение современных обучающихся. Джи отталкивается от сообществ практики, но показывает, что такие сообщества сейчас могут формироваться не обязательно внутри рабочих коллективов, но и внутри игровых культур
|Field_of_knowledge=Информатика, Педагогика, Социология
|Field_of_knowledge=Информатика, Педагогика, Социология
|FieldActivity=Digital Citizen, Innovative Designer, Цифровой Трансформатор
|FieldActivity=Digital Citizen, Innovative Designer, Цифровой Трансформатор
Строка 11: Строка 11:
Powerful teaching and learning occur in any number of settings beyond the school, from social networks to informal clubs, political advocacy groups, neighborhood centers, and on and on. Indeed, throughout the course of human evolution and history, most teaching and learning has happened not within formal institutions but inside what I like to call “affinity spaces,” loosely organized social and cultural settings in which the work of teaching tends to be shared by many people, in many locations, who are connected by a shared interest or passion.
Powerful teaching and learning occur in any number of settings beyond the school, from social networks to informal clubs, political advocacy groups, neighborhood centers, and on and on. Indeed, throughout the course of human evolution and history, most teaching and learning has happened not within formal institutions but inside what I like to call “affinity spaces,” loosely organized social and cultural settings in which the work of teaching tends to be shared by many people, in many locations, who are connected by a shared interest or passion.
}}
}}
Джи отталкивается от сообществ практики, но показывает, что такие сообщества сейчас могут формироваться не обязательно внутри рабочих коллективов, но и внутри игровых культур
 





Текущая версия от 16:34, 23 декабря 2025


Описание Affinity space или место близости, место связности - введенное Джи понятие для определения условий, в которых происходит обучение современных обучающихся. Джи отталкивается от сообществ практики, но показывает, что такие сообщества сейчас могут формироваться не обязательно внутри рабочих коллективов, но и внутри игровых культур
Область знаний Информатика, Педагогика, Социология
Авторы Gee
Поясняющее видео https://www.youtube.com/watch?v=lwQgAkHC7NE
Близкие понятия Сообщество практики, Компьютерная игра
Среды и средства для освоения понятия



Gee J.P. Affinity spaces How young people live and learn on line and out of school // Phi Delta Kappan. 2018. Vol. 99, № 6. P. 8–13.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0031721718762416
It goes without saying that if children have no access to school, they will be shut out of critical opportunities to learn, interact with peers, and develop their own identity. Today, one might say the same about children who have no access to web-based affinity spaces. Increasingly, it is by joining and exploring such spaces that young people pursue their interests and passions, define who they want to be, and develop important knowledge and skills. Those who spend all of their learning time in the classroom, without also having chances to roam among a myriad of virtual sites and their related locales, will be massively disadvantaged.